M LOG 06: Čo na nás vyskočí z prehliadača v roku 2018?

Ľudo Andok

Ľudo Andok | Digital marketing manager

19. dec. 2017

M LOG 06: Čo na nás vyskočí z prehliadača v roku 2018?

2018 bude jazda a nehovorte, že som vás nevaroval :)

 

Koncom každého roka začínajú predikcie marketérov na nasledujúce obdobie. Z môjho pohľadu sú už tri  roky „trendy“ ako skopírované „deja vu“: Facebook a Google dominantní hráči na on-line trhu, blokovanie Fake news / klamlivej reklamy a sedemdesiatkrát podčiarknuté slovo „mobile“ a „viral“.  Sú tu zmeny, ktoré nás určite neminú a budú mať zásadný vplyv na fungovanie internetu. Poďme sa na to pozrieť bližšie.

 (MAYSKÁ) MÁJOVÁ APP-OKALYPSA 2018

Najväčšie viditeľné zmeny, ktoré sa dotknú európskych podnikateľov, ale aj bežných návštevníkov internetu, sa týkajú problematiky GDPR a ePrivacy. Pre nás digitálnych marketérov je táto téma ako avizovaná Mayská apokalypsa v roku 2012.

Koncom októbra 2017 Európsky parlament schválil nariadenie o ochrane súkromia v elektronických komunikáciách – ePrivacy. V máji 2018 sa na základe tejto direktívy podstatne sprísni, mimo iné, narábanie s cookies v prehliadači (informácii o preferenciách užívateľa, histórii predchádzajúcich návštev atď.). Zadávatelia reklamy prídu o súčasné možnosti cielenia svojich kampaní pre relevantných zákazníkov a stránky prídu o hlavný spôsob obživy.  

Aby stránky nezanikli, budú nútené robiť zúfalé kroky. Užívateľ tak bude ešte viac prenasledovaný nepríjemnými pop-up oknami, ktoré vyžadujú prenastavenie prehliadača na narábanie s cookies. Dôjde k spoplatňovaniu doteraz voľne prístupných služieb alebo až k zániku menších webov a spravodajských médií. Zmena poznačí aj vývoj mobilných aplikácií, predovšetkým start-upov, ktoré žijú z reklamy. S problematikou získania súhlasu  na využitie osobných dát pre potreby cielenia reklám sa potýkajú aj giganty ako Google a Facebook.

INFLUENCERI, DETI Z INTERNETU, STAND-UPISTI

Spôsob, akým konzumujeme on-line médiá sa mení neustále. Millennials (1980 – 1995) a generácia Z (1995-2009), ako súčasný hybný motor internetu tlačí do popredia predovšetkým video obsah a prestáva veriť reklame. Minimálne tej okatej. Odozvu má predovšetkým „productplacement-ová“ reklama od ich obľúbených influencerov.  Len pre zaujímavosť: každý Slovák strávi na YouTube 48 minút týždenne. Z tohto koláča si vo veľkom okusujú slovenské YouTube celebrity ako GoGoManTV, ktorý má dnes vyše 1, 6 milióna (prevažne SK a CZ) odberateľov, Exploited 780 tisíc, menameselassie 550 tisíc. Spolupráca s mladým youtuberom môže značke pomôcť, ak má potenciál osloviť jej cieľovú skupinu, no pri nepremyslenej exekúcii môže spôsobiť katastrofu (za pozornosť stojí aj táto paródia z dielne ZrebnyaFrlajs).  Do popredia sa dostáva zakomponovanie televíznych (starších) tvári do on-line komunikácie značiek. Príkladom môže byť nedávna úspešná kampaň automobilovej značky s  Evelyn, Šokom, Lujzou a Juniorom.

 

SHORTER, SHOT

V roku 2015 vo svojej štúdii Microsoft  predstavil, že „Attention span“ (schopnosť udržať pozornosť na jeden objekt) sa posunul za tri roky z hranice 12 sekúnd tesne nad 8 sekúnd. Problematika Attention spamu sa ohliadnuc časom ukázala ako mýtus. Správanie užívateľov na sociálnych sieťach však poukazuje na dôležitosť získať pozornosť diváka a komunikovať produkt už od prvých stotín videoreklamy.

Podľa Tekelyho (Partner Manager for CEE Facebook) workshopu na Digital Rulez 2017 až 90 % všetkých prístupov na Facebook pochádza z mobilu. Toto zistenie ma značný vplyv na zmenu formy obsahu: Fb avizuje, že v roku 2020 bude až 75 % všetkých mobilných dát tvoriť videoobsah. Do popredia sa tak v nasledujúcom roku dostanú čoraz viac videá orientované na štvorec, livestreamy, boomerang, cinemagraph a stop-motion videá,  360tkové, vertikálne videá a bohatý storytelling.  Mimochodom vedeli  ste, že až 85 % videí na Fb sa pozrie bez zvuku? Tomu treba prispôsobiť aj dizajn videí.

Priemerný užívateľ konzumuje obsah na Fb rýchlosťou priemerne 1,7 s na 1 post – toľko trvá približne preskrolovanie prstom nadol na mobilnom telefóne, no na zapamätanie si príspevku nám stačí 0,25 sekundy. Typ videa, ktorý využíva tento poznatok je napríklad: Heart beat storytelling (identify early), ide o rozkúskovanie videobsahu na krátke pasáže s jedinečným obsahom a komunikáciou značky už v prvých sekundách. Príkladom je video od McDonalds:

 

INSTA

Vďaka testovaniu Slovenska násilným Facebook Explorerom, firmy už hľadajú nové cesty ako diskutovať s užívateľmi. Komunikácia na Instagrame, YouTube, Twitteri, LinkedIne budúci rok ešte porastie. Predovšetkým môžeme už teraz hovoriť, že Instagramu sa dostane obrovský priestor v média plánovaní a nebolo by veľkým prekvapením, keby táto vizuálna sociálna sieť atakovala budúci rok hodnotu 1 milión používateľov SR (v súčasnosti je to približne 830 tisíc obyvateľov).

Internet, ako ho poznáme, bude určite evolvovať. Mení sa digitálny ekosystém vplyvom nariadení EP, menia sa preferencie na obsah, a mení sa spôsob prístupu naň.  Držte sa, bude to jazda!