M LOG 03: Štúdiový zvuk

Andrej  Konušik

Andrej Konušik | grafik

27. nov. 2017

M LOG 03: Štúdiový zvuk

So zatvorenými očami a otvorenými ušami.

So zatvorenými očami a otvorenými ušami. Taký slogan by sa mi páčil… Dnes ho píšem, pretože sa chcem venovať zvuku a prístupu k nemu u nás v M KREO. V reklame má zvuk podstatné miesto, aj keď sa niekedy javí submisívne voči obrazu. Najlepším dôkazom je pustiť si niektorú filmovú scénu bez zvuku, hudby alebo ruchov :)

Dnes sa ale vyhnem dileme „akú váhu má zvuk v porovnaní s obrazom” a prejdem k forme, v ktorej má hlas, hudba a ruchy výsostné postavenie, a to k rádio spotu.
Toto reklamné médium má svoje špecifiká a hlavne úskalia, ktorým sa chcem venovať. Dnes spomeniem z technického pozadia produkcie 3, podľa mňa hlavné úskalia nahrávania voice overu.


ÚSKALIA

Predpokladajme, že máme k dispozícii herca, moderátora so zvukovo dobrým, vyrozprávaným hlasom, ktorý má emóciu. Máme dobrý text, ktorý mu sedí. Prvý krok ku kvalite je teda za nami, čo teda môže prekvapiť v procese nahrávania?

Úskalie - slovenčina a sykavky

Zdanlivo nepodstatná poznámka, ale môžeme sa popáliť práve na tom, že chceme byť ako TOP americká produkcia, kopírujeme postupy, no náš jazyk je zvukovo veľmi odlišný. Jedným z výrazných znakov našej reči sú sykavky (Paľo Habera a jeho sssssseveranka vám budú vedieť rozprávať :))
V čom je vlastne problém? Sykavky, teda vysoké frekvencie, sú vo zvuku veľmi prierazné, preto nám vystupujú príliš nad hladinu a kazia tak počúvateľnosť syčaním do uší.

Riešenie sykaviek

Vďaka dynamickej editácii zvukovej stopy teda vďaka tzv. DeEsser-u vieme nechcené frekvencie potlačiť na kritických miestach. Všetkého veľa škodí. Keď to s orezávaním frekvencie prestrelíme, vybijeme nášmu voice overu zuby. Uši nám povedia koľko, takže zavrieť oči a počúvať sa aj v tomto prípade oplatí :)

Úskalie - tvrdé spoluhlásky “p, m, b”

Pri koncertoch, prednáškach ste si možno všimli, že niekedy vás začnú obstreľovať basové šoty, ktoré vznikajú pri hláskach ako p, m, b. Na konferencii je to akceptovateľné, ale v štúdiu si na to dajme pozor.
V čom je problém? Všetci si želajú tučný basový voice over, ten sa posilňuje pri mikrofónoch s proximity efektom tak, že sa k mikrofónu natlačíme. Akustický tlak je už pre mikrofón neúnosný a tak nám vo výstupe strieľajú basy.

Riešenie p, m, b

Pri editácii je už zväčša neskoro, problém vzniká pri naberaní zvuku. Jednoduché riešenie je POP filter, ktorý fyzicky zabraňuje priamemu tlaku vzduchu prejsť na mikrofón. Nie je to ale všeliek, treba nájsť správnu mieru. Niektorí herci vedia s hlasom pracovať tak, že si na tieto hlásky dávajú cielene pozor a znie to pritom prirodzene, to je potom radosť :)

Úskalie miestnosť

Odrazy miestnosti sú pre nás v tomto formáte nepriateľ. V čom je teda zase problém :) ?
Všetky rohy, strop a pod. nám posielajú polámané spätné odrazy, ktoré počujeme ako zvuk izby v mojej detskej nahrávke, kde si spievam spolu s Palim ssssseveranku :) Potrebujeme nabrať surový zvuk, ktorý potom v postprodukcii môžeme zámerne rozširovať do priestoru podľa potreby. Problém je, ak bude v nahrávke počuť miestnosť, tak k surovému zvuku sa už ťažko vrátime.

Riešenie miestnosti

Rohy môžeme vyplniť akustickou penou, steny akustickými ihlanmi, ale asi za naj-pomôcku považujem akustický poloblúk, ktorý obopína mikrofón. Ten absorbuje veľkú časť zvuku a dostatočne izoluje hlas od miestnosti. Používam ho vždy, keď nahrávam a robotu odvádza parádnu :)

Sykavky, “p,m,b…” a miestnosť považujem za hlavné úskalia, cez ktoré u nás vo firme šplháme. No a hory sú vždy nevyspytateľné, takže je to cesta neustálych posunov. Veď pohyb treba a aby sme boli v kondícii, tak ešte pribalím pár múdrostí zvukárov, ktorých si vážim a možno z toho urobím aj dobrý zvyk. Čo vy na to?

 

Múdrosti Pánov majstrov:

Pomery sú dnes ťažké" (Jozef Štefanatný)


Neexistuje zázračné tlačidlo, ktoré za vás vyrobí dobrý mix” (Roland Kánik)


Zaujímavá literatúra:
Zbýva jen hluk (Alex ROSS)
Hudební zvuk (Václav SYROVÝ)
Hudební akustika (Václav SYROVÝ)